Waarborgsom energie

Bij het overstappen naar een nieuwe energieleverancier kan het gebeuren dat je nieuwe leverancier om een waarborgsom vraagt. Waarom dit gebeurt, hoe hoog de waarborgsom per energieleverancier is en wat je kunt doen als je denkt dat het onterecht is lees je in dit artikel.

Wat is een waarborgsom?

Een waarborgsom is een bedrag dat je aan de leverancier betaalt als zij twijfels hebben of je de energierekening wel kunt betalen. Dit bedrag wordt gereserveerd en gebruikt als je tijdens je contractduur betalingsproblemen krijgt en de achterstallige betalingen niet meer kunt betalen.

Het is dus een reservepotje om het risico op wanbetaling te verkleinen. Het klinkt misschien oneerlijk, maar door een waarborgsom te vragen aan klanten met een hoog risico hoeven deze kosten niet verdeeld te worden over alle klanten. Het levert uiteindelijk dus lagere energietarieven op.

Wanneer vraagt een energieleverancier een waarborgsom?

Bij het aanvragen van een nieuw energiecontract doet je nieuwe energieleverancier een kredietcheck. Heb je geen betalingsproblemen dan merk je hier niets van en wordt je overstap geregeld. Kom je negatief uit de kredietcheck, dan krijg je van de leverancier een bericht, je moet dan eerst de waarborgsom betalen voor de overstap geregeld wordt.

Andere redenen wanneer een energieleverancier om een waarborgsom vraagt zijn:

  • Spoedaanvraag door dreigende afsluiting bij wanbetaling
  • Negatieve kredietcheck op basis van betaalgedrag in de buurt
  • Negatieve kredietcheck door het betaalgedrag van de vorige bewoners

Spoedaanvraag zonder waarborgsom

Een spoedaanvraag is voor vrijwel alle energieleveranciers een reden om een waarborgsom te vragen. Ook als je alleen maar de nieuwe bewoner bent en de vorige bewoners te vroeg hun oude contract opgezegd hebben.

Het is wel mogelijk om een spoedaanvraag te doen zonder waarborgsom, maar alleen als je een bewindvoerder hebt. Hiervoor hebben de meeste energieleveranciers andere regelingen en afspraken om zonder borg een contract af te sluiten.

Onterecht aangemerkt voor een waarborgsom, dit moet je doen

Krijg je van je energieleverancier te horen dat je een waarborgsom moet betalen en denk je dat dit onterecht is? Bijvoorbeeld omdat je in een wijk gaat wonen met veel betalingsachterstanden, of omdat de vorige bewoners niet op tijd betaalden, maar heb je zelf geen betalingsproblemen?

Dan kun je bezwaar maken tegen de uitkomst van de kredietcheck, dit doe je door contact op te nemen met je energieleverancier en een aantal bewijsstukken aan te leveren waaronder een kopie van je identiteitsbewijs, een recent bankafschrift en bewijs van inkomen.

Energie waarborgsom per leverancier

Hieronder vind je een tabel met de waarborgsom per energieleverancier, de meeste mensen sluiten een contract af voor stroom en gas. Dit bedrag vind je terug in de eerste kolom. Sluit je een contract af voor één product, bijvoorbeeld omdat je geen gas hebt, dan betaal je het bedrag in de tweede kolom.

EnergieleverancierWaarborgsom bij stroom & gasWaarborgsom bij één product
Budget Energie€400€200
Coolblue EnergieTermijnbedrag voor 6 maandenTermijnbedrag voor 6 maanden
Delta Energie€600€300
Eneco€400€400
Energiedirect€175€175
Essent€175€175
Frank energie
Greenchoice€400€200
Innova energieTermijnbedrag voor 6 maandenTermijnbedrag voor 6 maanden
Mega energie€600€300
Mijndomein EnergieTermijnbedrag voor 6 maandenTermijnbedrag voor 6 maanden
Oxxio€400€400
Powerpeers€575€575
Pure EnergieTermijnbedrag voor 6 maandenTermijnbedrag voor 6 maanden
United ConsumersTermijnbedrag voor 6 maandenTermijnbedrag voor 6 maanden
Vandebron1 termijnbedrag1 termijnbedrag
Vattenfall€450€450
Vrijopnaam€1000€500

Wanneer krijg je jouw borg terug?

Afhankelijk van je gekozen energieleverancier krijg je jouw borg terug op je jaarafrekening, als je alle termijnbedragen op tijd betaald hebt, of bij de eindafrekening als je overstapt naar een andere energieleverancier. Meestal duurt het tot 6 weken voor het bedrag op je rekening gestort wordt.

Scroll naar boven